Vermoeidheid in het verkeer is een onderschat probleem

Volgens internationaal onderzoek is tot één vijfde van alle ongevallen te wijten aan vermoeidheid in het verkeer. In de late avond en ’s nachts is het percentage zelfs nog hoger. Koffie drinken en een powernap doen zijn het advies.

Bij onze zuiderburen in België vraagt men nu extra aandacht voor de gevolgen van vermoeidheid in het verkeer. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) deed december vorig jaar onderzoek naar slaperigheid in het verkeer. In samenwerking met de politie en Chrono@Work, een spin-off van de Rijksuniversiteit Groningen, voerde zij in België slaperigheidsmetingen uit in het verkeer.

Vermoeidheid vergroot kans op ongevallen

Uit de slaperigheidsmetingen blijkt dat 1 op de 3 autobestuurders bij een late rit (tussen 22.00 uur – 2.00 uur) in zijn of haar “biologische nacht” rijdt. Het melatoninegehalte van de ‘nacht’-bestuurders is zodanig dat hun biologische klok slaap dirigeert. Hierdoor zijn ze minder alert en lopen ze tot 30% meer risico om bij een ongeval betrokken te raken. Vermoeidheid in het verkeer vergroot de kans op ongevallen dus aanzienlijk.

De SWOV, het Nederlands wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek heeft eerder ook onderzoeken gedaan naar vermoeidheid in het verkeer. (Bron: SWOV onderzoek). Niet alleen bij ’s nachts rijden, maar ook bij een te lange tijd achter het stuur steekt vermoeidheid de kop op.

De risico’s in het verkeer zijn aanzienlijk en vermoeidheid is een onderschat probleem.
• Slaperigheid behoort tot de vijf grootste risicofactoren in het verkeer.
• Het risico op een ongeval wordt vier tot zes keer groter als je slaperig bent.

Duidelijke preventiecampagne in België

Het Vlaamse Ministerie van Mobiliteit benadrukt dat automobilisten het risico van ’s nachts rijden onderschatten. Om extra aandacht te vragen voor het probleem lanceerde de VSV begin deze maand een grote campagne. (Bron: VSV)
De boodschap van de nieuwe preventiecampagne tegen slaperig rijden luidt: ‘Drink koffie en doe een powernap’.

Koffie drinken en een kort slaapje (powernap van 12-15 min) zijn de enige oplossing om de alertheid tijdens late ritten een energieboost te geven en het risico van vermoeidheid beperkt te houden. De campagne in België wordt ondersteund met online video’s die de resultaten van de slaperigheidstests in beeld brengen. Interessant om te zien.

Zorg dat je bij een late autorit een kop koffie drinkt en een powernap doet. Doe dit dan bij voorkeur voordat je in de auto stapt. Stoppen op een parkeerplaats om een powernap te doen is minder prettig en vaak heeft de vermoeidheid dan al ’toegeslagen’.

Powernap voordat je in de auto stapt

Steeds meer werkgevers faciliteren op de werkvloer een herstelmoment. Zij bieden hun personeel de mogelijkheid om op het werk een powernap te doen. Ben je tot laat aan het werk? Ga dan niet gehaast weg, omdat je graag naar huis wilt, maar geef jezelf nog even een kwartiertje om wat extra energie te krijgen. Doe een powernap voordat je in de auto stapt.

In een een goede powernapstoel kun je comfortabel en ontspannen even ‘bijtanken’ voordat je ’s avonds in de auto stapt. Stap fit achter het stuur.

Persbericht: Belgische campagne ‘Drink koffie en doe een powernap’.