Slaap en powernap

Vermoeidheid op het werk

Als je slecht of te weinig slaapt, herstel je onvoldoende. Je voelt je vermoeid en hebt eerder last van stress en concentratieproblemen. De effecten van vermoeidheid kunnen leiden tot fouten op het werk, maar er schuilt ook gevaar als je na je werk vermoeid deelneemt aan het verkeer. Negeer vermoeidheidssignalen daarom niet, maar verminder vermoeidheid op het werk en doe er iets aan.

Doe een powernap op je werk

Verminder vermoeidheid op het werk, door even wat ‘gas terug te nemen’. Een rustmoment nemen of een powernap doen, helpt je snel herstellen en ontspannen.

Op je werk kan het lastig zijn om goed te ontspannen en rust te nemen. Een VITA Sentation powernapstoel kan je daarbij goed helpen.

Slaap is complex en ondanks vele onderzoeken blijkt het nog steeds lastig te duiden. Één ding is wel zeker, slaap helpt ons herstellen. Voldoende slaap is belangrijk, maar wist je dat een licht slaapje al zorgt voor herstel?
Verminder vermoeidheid op het werk met e
en kort rustmoment of powernap. Het helpt bij stress en vermoeidheid.  

Verminder vermoeidheid op het werk

Slaap heeft invloed op alle functies van het lichaam. Na een goede nachtrust zijn de fysieke weerstand en de mentale veerkracht van een mens weer hersteld.

Tijdens de slaap vinden ook herstel en consolidatie van leren en geheugen plaats. De kwaliteit en kwantiteit van goede slaap zijn belangrijk. Wees je daarom bewust van je rust en pak wat vaker je herstel thuis én op het werk.

 

Extra herstelbehoefte bij nachtwerk

Je biologische klok regelt je slaap- en waakritme. De invloed van licht en donker zijn daarbij groot. Overdag ben je actief en wakker en ’s nachts rust en herstel je.

Werk je onregelmatige diensten? Dan verstoort het nachtwerk je biologische klok en is je behoefte aan herstel nog groter dan overdag. Verminder vermoeidheid op het werk met een powernap. Het nemen van een rustmoment tijdens of na je dienst geeft je extra energie en maakt de nachtdienst draaglijker.

Meer weten over hoe je 'Fit door de nacht' kunt gaan ?
Vraag nu onze whitepapers aan.

Aanvraag whitepaper
Herstel en ontspanning

Lichte slaap voor snel herstel

Slapen doen we in verschillende slaapcycli en deze bestaat altijd uit vier slaapfases met elk hun specifieke eigenschappen. Eén slaapcyclus duurt gemiddeld zo’n 90 à 120 minuten. Tijd voor een volledige cyclus heb je op je werk niet, maar voor een kort licht slaapje (max 25 minuten) meestal wel.

Powernap op je werk
Wissel werkinspanningen tussentijds af met rust. Doe een powernap, dat is niet langer dan 30 minuten. Je blijft dan in de lichte slaap. In deze slaapfase neemt de hersenactiviteit af en ontspannen spieren. Je profiteert direct erna van de extra energie en ontspanning.

 

Overgangsfase van waak naar slaap. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit neemt langzaam af. Deze fase duurt een paar minuten.
Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar je kan nog wel makkelijk worden gewekt.
Dit is de echt diepe slaap. Ademhaling en hartritme dalen tot het laagste ritme. Als je uit deze slaap gewekt wordt, ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor fysiek herstel.
Ongeveer 20% tot 25% van de nacht breng je door in de REM slaap. Tijdens deze fase maken je ogen snelle bewegingen. Je hersenen zijn net zo actief als overdag, terwijl je spieren volledig ontspannen zijn. Je bent aan het dromen, je hersenen verwerken informatie en herstellen allerlei geheugenfuncties.

Speciale aandacht voor de zorg

De Nederlandse zorg heeft, sinds COVID-19, nog meer te maken met hoge werkdruk, personeelstekorten, oplopend verzuim en een toename van psychische klachten onder personeel.

Het is daarom van groot belang om te blijven investeren in de duurzame inzetbaarheid van zorgmedewerkers. Het faciliteren van extra herstel op het werk, is een belangrijke interventie voor nachtwerk.

Meer weten over onze Fit door de nacht project in heel Nederland?

Projecten in de zorgsector
In korte tijd snel herstellen

Wat is een powernap?

Een powernap is een korte, lichte slaap van 10 tot 20 minuten, waardoor je lichaam en geest even rust krijgen. Regelmatig een powernap doen, heeft een stressverlagend effect en vermindert het risico op hart- en vaatziekten significant.

In de topsport wordt deze vorm van herstel veelvuldig toegepast om optimaal te kunnen blijven presteren.

Een powernap vermindert spanning en stress, het kan de alertheid en productiviteit verbeteren. De benefits van een powernap worden door vele onderzoeksresultaten onderschreven.

Kies de stoel die bij je past

Altijd de perfecte oplossing

Vita sentation

Lounger

  • Ergonomische vaste stand
  • Verhoogde instap
  • Comfortabele zit- en lighouding
  • Extra verzwaard model
  • FPS technologie (optioneel)
Vita sentation

Luxury

  • Volledig elektrisch verstelbaar
  • Meebewegende armleuningen
  • Comfortabele zit- en lighouding
  • Ontwikkeld voor powernap
  • FPS technologie (optioneel)
Vita sentation

Basic

  • Elektrisch verstelbaar
  • Comfortabele relaxstoel
  • Compact van postuur