PORT OF ROTTERDAM

Plaatsing in de verkeerscentrales (Botlek en Hoek van Holland)


Case omschrijving
De divisie havenmeester (DHMR) maakt deel uit van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. en is als havenbeheerder verantwoordelijk voor de orde en de veiligheid op het water. Daarbij staan vier kerndoelen centraal: Veilig, Vlot, Schoon en Beveiligd.

Bij de divisie werken 465 mensen, met aan het hoofd de (Rijks-) Havenmeester. Vanwege haar publieke taak heeft de divisie een speciale positie binnen het Havenbedrijf Rotterdam. Bovendien vervult DHMR een belangrijke rol binnen de veiligheidsregio Rotterdam/Rijnmond. Incidentbestrijding is daarbij een kerntaak.

Efficiëntie is cruciaal voor de haven. Oponthoud is kostbaar, voor zowel de reders als voor de haven zelf. Dat vraagt om een goede planning en begeleiding. De afdeling Verkeersafhandeling van de divisie ondersteunt de afwikkeling van het scheepvaartverkeer in het Rotterdamse havengebied. Zij zorgt ervoor dat schepen veilig en op tijd de haven binnenkomen en veilig en op tijd weer naar buiten kunnen. Deze publieke taak is zeker geen 9 tot 5 baan, maar gaat 24/7 door.

verkeerscentrale Port of Rotterdam powernap
Foto: Port of Rotterdam

Gebruikers
Medewerkers van de verkeerscentrale, de VTS-operators houden het havengebied dag en nacht in de gaten vanaf twee verkeerscentrales, Hoek van Holland en Rotterdam (in de Botlek). Zij hebben een zeer belangrijke en verantwoordelijke baan en werken in continue diensten.

Behoefte en vraag
De VTS-operators moeten tijdens iedere dienst (dag én nacht) voortdurend inspannend werk doen en altijd alert blijven. Het is dan ook essentieel dat zij uitgerust, vitaal sterk en energiek zijn.

In tijden van ‘fit for the job’ was er behoefte bij de verkeerscentrales om tijdens de recuperatietijd (1 uur per dienst) op een goede manier even bij te tanken”, zo geeft Ed van Golden, Teamleider Verkeersafhandeling, Divisie Havenmeester aan.

Port of Rotterdam faciliteert als werkgever dan ook graag in hun herstel en ontspanning op de werkvloer. Een herstelmoment wordt als preventieve maatregel ingezet en bleek een interessante tool in stressbestrijding en herstel voor medewerkers.

Oplossing
Sinds een paar maanden kunnen de VTS-operators in een speciale rustruimte een powernap doen of gewoon even rusten. Een VITA Sentation stoel, model Luxury met FPS technologie biedt de medewerkers de nodige ontspanning en herstel.

Bovendien geeft de stoel hen een boost aan energie, productiviteit en concentratievermogen. De ingebouwde FPS techniek is gericht op het voorkomen en behandelen van stress-gerelateerde klachten. Een powernap faciliteren is dan ook zeer eenvoudig en laagdrempelig met deze powernapstoel van VITA Sentation. De operators maken inmiddels een aantal maanden gebruik van de VITA Sentation stoel en hun ervaringen zijn zeer positief.

VTS-operator in de VITA Sentation op de verkeerscentrale in Hoek van Holland

Persoonlijke ervaringen van de gebruikers

Patrick: “Ik heb er gisternacht nog gebruik van gemaakt tijdens de nachtdienst. Ik ben er blij mee, na half uur in de stoel met laag intensief programma, heb ik weer genoeg energie. Heeft zeker positieve invloed op mijn werk tijdens de nachtdienst. Ben nog aan het uitproberen met andere programma’s.”

Gerald: “Ik ben louter positief. Ik maak er geregeld gebruik van zowel met en zonder gebruik te maken van de programma’s. Een schot in de roos.”

Ernst: “Ik maak er bijna elke wacht gebruik van, het is fantastisch. Heel duidelijk merk ik het verschil ervoor en erna. De eerste keer, (ik heb last van een nek die behoorlijk stijf is, was de beweegbaarheid al aanzienlijk verbeterd.”

Martin:In één woord TOP een verbetering van de recup.”

Richard:” De stoel wordt als zeer prettig ervaren. De verschillende standen hebben effect op mij merk ik. De rode actieve standen zorgen voor een energieboost door de verschillende massage-standen. De blauwe en groene programma’s, gericht op time-out en powernap zorgen er bij mij voor dat ik weer scherper ben dan er voor. Al met al een welkome aanvulling.”